سیستم مدیریت آموزشی

 همراه با توسعه رویکرد سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی به استفاده از آموزش الکترونیکی و پیشرفت فناوری ارائه این نوع آموزش ، ضرورت طراحی و ایجاد سیستم های مدیریتی آموزش هدفمند و با قدرت و قابلیت پشتیبانی هر چه بیشتر کاربران ، احساس شده است  

در این زمینه ، مؤسسات و شرکتهای بسیاری که در دنیای تجارت آموزشی فعالیت دارند ، برنامه های نرم افزاری بسیار پیچیده و عظیمی طراحی کرده اند که با عناوین متنوع و گوناگونی همچون سیستم مدیریت آموزشی ، سیستم مدیریت کارآموزی ،سیستم سرپرستی فعالیت آموزشی ،سیستم آموزشی مجتمع وغیره به کاربران آموزش الکترونیکی عرضه می شوند.

سرمایه گذاری کلان در زمینه آموزش الکترونیکی ، بدون انتخاب دقیق و بهره گیری از این سیستمهای مدیریتی که بر اساس استانداردهای تعریف شده طراحی می شوند ، ممکن نخواهد بود

تعریف سیستم مدیریت آموزشی ( LMS ( Learning Management System : 

سیستم مدیریت آموزشی ، نرم افزاری است که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت ، پیگیری و دنبال می کند. به عبارت دیگر ، این سیستم که ساختاری مشترک و بنیادی برای اغلب برنامه های آموزش الکترونیکی است ، روند یادگیری وآموزش را به طور خودکار مدیریت می کند.

سیستم مدیریت آموزشی قدرتمند و فراگیر ، مدیریت اجرایی برنامه های آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل و به کارکنان و آموزش گیرندگان کمک می کند تا پیشرفت آموزشی خود را ارزیابی و برای گامهای بعدی یادگیری برنامه ریزی کنند.
 این سیستم آنها را قادر می سازد که به همکاری و مشارکت با فرا گیران همتراز خود بپردازند. علاوه بر این ، برای مدیران و مسئولان برنامه آموزشی این امکان را فراهم می کند که نحوه توزیع محتوایآموزشی ، انتخاب شیوه مناسب ارائه آموزش و نیز تجزیه و تحلیل برنامه آموزشی را هدفمند کنند.
 همچنین ، مدیران با استفاده از این سیستم ، می توانند گزارش وضعیت آموزشی کارکنان و فراگیران را در سازمان و مجموعه خود ، در اختیار داشته باشند.
خلاصه اینکه سیستم مدیریت آموزشی ، فهرست کاربران و فراگیران را ثبت ، رشته های آموزشی را تفکیک و دسته بندی ، داده ها و اطلاعات فراگیران را ضبط کرده ، و نیز همان طور که گفتیم ، گزارشهای ویژه و اختصاصی برای مدیریت تهیه می کند.    آنچه برشمردیم ، قابلیتهای اساسی و در واقع ، نقطه شروع هرسیستم مدیریت آموزشی است. به بیان ساده تر ، این سیستم مدرسه آموزش الکترونیکی و فضایی است که برنامه های آموزشی در آن ارائه می شوند. استفاده آموزش گیرندگان از این نرم افزار برای تحصیل و یادگیری در آن زمان که بر روی شبکه حضور می یابند ، بیشتر شبیه عمل وارد شدن دانش آموزان از در کلاس است.

دانش آموزان با استفاده از LMS ، واحد درسی خود را انتخاب و مطالب درسی را دریافت می کنند؛ به تکمیل تمرینهای درسی و شرکت در امتحان می پردازند و با استاد و دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند.
    تمامی سیستمهای مدیریت آموزشی مشخصات و ویژگیهای مذکور را دارند ، ولی این قابلیتها را به اشکال مختلف و با بهره گیری از شیوه های متفاوت فراهم می کنند.

 برخی از این سیستمها وقتی عملیات آموزشی آغاز می شود ، ابزار سرپرستی و مدیریت را در اختیار مشتری خود قرار می دهند؛ برخی ابزار تعیین صلاحیت و شایستگیهستند که به دانش آموز کمک می کنندواحد درسی منطبق با نیازهای آموزشی خود را انتخاب کند؛ و برخی صرفاً فهرستی از دوره های آموزشی را ارائه می دهند.    علاوه براین ،سیستمهای مدیریت آموزشی باتوجه به سلیقه وتمایل مشتریان متنوع نیز هستند.    برخی برای شبیه سازی کلاسها و فعالیتهای آموزشی ، محیطهای سه بعدی آموزشی با شکلهای متنوع و سرگرم کننده ارائه می کنند و برخی صرفاً از ابزارهای نوشتاری بهره گرفته و ساده هستند. بعضی به صورت ویدیو بوده و پهنای باند دریافت رسانه ای دارند و برخی ویدیو را در برنمی گیرند.    با استفاده از یک سیستم مدیریت آموزشی متناسب با نیازهای سازمانی که از آموزش الکترونیکی استفاده می کند ،می توان اطمینان داشت که فنون ومهارتهای ارائه شده در آموزش الکترونیکی در اختیار متقاضیان واقعی قرار می گیرد و آنها را در دستیابی به اهداف مورد نظرشان یاری می کند. به این ترتیب ، مواد آموزشی مورد نیاز کاربران ، در محیط امن و بر روی سِرورهای (Server) قابل کنترل در اختیارشان است.    این سیستم ، محیطهای چندرسانه ای و فناوری مبتنی بر شبکه ها را پشتیبانی کرده ، توزیع مناسب برنامه ها و محتوای آموزشی را تسهیل و عملکرد کاربران را ارزشیابی و آن را ساماندهی می کند

کاربران می توانند با استفاده از یک مرورگر در سیستم مدیریت آموزشی به صورت تعاملی عمل کنند.ایشان به محض ورود به شبکه ، قادرنددروس و اطلاعات را مشاهده وموضوع مورد نظر خود را انتخاب و مطالعه کنند. در عین حال ، فعالیت کاربر و نتایج آن ، در بانک اطلاعاتی مربوط به آن ضبط خواهد شد. این سازوکار ، استفاده مجدد از داده ها را بدون تغییر یا با اصلاحات و تغییرات انجام شده امکان پذیرمی سازد.    مشترکان یاتعلیم دهندگان نیزمی توانندبابه کارگیری مرورگر شبکه وارد سیستم مدیریت آموزشی شده و به اداره کاربرها یا کاربری بپردازند.
    با ارزیابی نتیجه فعالیتها و تهیه گزارشهای آن ، می توان علاوه بر آگاهی از نتیجه و بازخوردآموزش ارائه شده ، درجه ومیزان رشدوسرعت فراگیری اطلاعات کاربران و دانش آموزان را نیز ارزیابی کرد.

پس سیستم مدیریت آموزشی امکانات ویژه ومنحصربه فردی را به شرح زیر در اختیار کاربران قرار

می دهد:

الف. توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات، حفظ شده و افزایش می یابد.

ب. سیستمی برای اندازه گیری و ارزیابی میزان تاثیر دوره آموزشی ایجاد می شود.
پ. خود دانش آموز می تواند دوره آموزشی اش را کنترل کند.

ت. هزینه و احتمال زیان مادی به لحاظ مشارکت در مدیریت و نگهداری سخت افزاری و نرم افزاری در مقایسه با به کارگیری سیستمهای حضوری ، کاهش می یابد.
ث. با توجه به ساختار پودمانی سیستم ، توسعه دوره آموزشی بر اساس نیاز کاربر انجام می شود.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, | 18:10 | نويسنده : dabir |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?